Skal Title og H1 Være Forskellige fra Hinanden?

Title elementer som er identiske, eller tæt på identiske, med h1 er helt ok. Men hvilke overvejelser ligger bag?

1001 visninger
d

Af. Jacob

Edited: 2017-11-18 14:24

Det er meget normalt, at title er identisk med den første overskrift på siden. Med den første overskrift, menes der typisk den første h1, som altså repræsentere sidens indhold. Man bør selvfølgelig ikke bruge overskrift elementer til sit logo – gør man det alligevel, så kunne der i stedet være tale om den næste overskrift på siden. Det vigtigste er, at overskriften repræsentere indholdet.

Man kan sommetider undre sig over de ting som forskellige SEO interesserede diskutere. Jeg har selv lavet hjemmesider i årevis, og er efterhånden kommet frem til, at der faktisk ikke er så meget at diskutere – Med mindre man altså beskæftiger sig med blackhat søgemaskineoptimering – herunder linkbuilding!

Spørgsmålet om hvorvidt overskriften for indholdet (normalt den første h1), kan være identisk med sidens title element, er et godt eksempel på sådan en diskussion. Folk har talt om det i årevis, og mange er stadig ikke overbeviste.

Der er dog flere argumenter for, end der er imod, at de skal være ens.

  1. Brugerne forventer at title enten er identisk med h1, eller at den afviger meget lidt fra hvad de ser i søgemaskinen.
  2. Hvis title afviger for meget fra h1, så kan brugerne blive forvirret når de klikker ind på siden.
  3. Hvis title og h1 er helt forskellige, så kan det være et tegn på overoptimering og manipulation.

Mit råd er, at man gør hvad der giver bedst mening i forhold til ens besøgende.

Title og h1 har forskelligt formål

Det er ofte et argument man høre. Men det holder dog ikke helt i virkelighedens verden. Teoretisk er de forskellige, men i virkeligheden er de meget ens. Med et dokument, eller hjemmeside, er der en forventning om, at title læner sig meget op af overskriften til indholdet på siden. Det kan være anderledes, hvis vi eksempelvis har at gøre med et interaktivt spil til browseren. Men generelt er det bedst, hvis de altså er forholdsvis ens.

Det kan dog være en god idé, at tilføje ens domænenavn til sidst i title. Her kan man enten bruge bindestreg "-" eller "|" pipe character som separator. Dvs. Titlen på denne artikel ville så komme til at se således ud:

Skal Title og H1 Være Forskellige fra Hinanden? | Beamtic

Nogen mener, at de har oplevet bedre CTR med pipe character, og efter min mening ser det også pænere ud end bindestreg. Men man må selv prøve sig frem. Du kan også prøve at bruge en helt anden karakter.

Hvis man har opdelt en side i kategorier, så kan man også inkludere navnet på kategorien i title. Det kunne man eksempelvis gøre på følgende måde:

Skal Title og H1 Være Forskellige fra Hinanden? | SEO | Beamtic

Logisk set kunne det godt have en lille indvirkning, da kategorien så vil være et nøgleord i sig selv, og muligvis hjælpe med bedre at indeksere en side. Men det er langt fra alle sider, som er opdelt i kategorier.

Uenighed omkring titel og h1

Når vi overvejer forskellen på titel og h1, så taler vi om såkaldte mikro-optimeringer. Det betyder ofte, at din tid vil være brugt bedre på andre ting. Eksempelvis udvikling af dit produkt.

Det er meget nemt, at blive uenig omkring den slags mikro-optimeringer. Det skyldes dels at er ikke findes nogen officiel udmelding vi kan læne os op af, og dels at det er meget svært at teste.

Selv hvis det skulle vise sig, igennem seriøse studier, at det kan have en effekt, så vil det sandsynligvis være en meget lille effekt. Desuden kan vi ikke regne med, at det vil forblive som en seriøs test viser ret længe, og dermed er testen potentielt allerede forældet når den bliver udgivet. Det er derfor vigtigt, at man forholder sig til officielle informationer fra søgemaskinerne før alt andet.

Særligt med små, eller nye hjemmesider, vil man godt kunne opleve store udsving i placering og/eller trafik – selv ved mindre ændringer. Det kan dog være meget svært, at sige præcis hvad de udsving skyldes, da flere skjulte ting kan have indvirkning.

  1. Skyldes det en samtidig ændring i Googles algoritme? (uofficiel så vel som annonceret)
  2. Er der nogen som har linket til siden, domænet, eller en underside på domænet?
  3. Har Google fuldt ud indekseret siden, eller er processen stadig i gang?
  4. Skyldes det en samtidig artikel udgivelse på selve hjemmesiden?

Det er derfor farligt at antage, at lige netop den lille ting, som du tester, har ført til bedre placeringer i søgemaskinerne. Én test er ikke nok. Du må gentage forsøget flere gange under kontrolleret forhold.

Hertil kommer, at en seriøs test kan vare flere måneder. Søgemaskinerne kan nemlig være længe om at placere sider rigtigt i resultaterne. Det vil altså være nødvendigt, at opsætte flere sites for at foretage testen samtidig.

Fortæl os hvad du tænker:

  1. Registreringsperioden har officielt ingen indflydelse på SEO, men selv hvis den har, så er det måske ikke det første du bør koncentrere dig om. Der er andre ting som er vigtigere.
  2. Alt attributter bliver brugt til at angive alternativ tekst på billeder og beskrive billeder til søgemaskinerne og brugere af skærmlæsere.
  3. Når man skifter domænenavn skal man overveje en række tekniske og sikkerhedsmæssige ting. I denne artikel vil jeg forsøge at gennemgå de fleste.
  4. SEO arbejde er den seneste tid blevet en hel kategori for sig, men er det nu også nødvendigt med al den optimering?
  5. Links er en af de ting, som bliver diskuteret meget i SEO verdenen. Nogle bruger dem slet ikke, imens andre ligefrem vælger at købe links.

Flere i: SEO