Hvor Meget må et Link Koste?

Links er en af de ting, som bliver diskuteret meget i SEO verdenen. Nogle bruger dem slet ikke, imens andre ligefrem vælger at købe links.

1441 visninger
d

Af. Jacob

Edited: 2018-09-02 20:09

Advarsel imod køb af links.

For mig handler spørgsmålet om, hvor meget et linkkoste mest af, hvor meget ROI jeg kan forvente af linket. Det vil derfor altid være afgørende, at jeg kan forvente at få en vis mængde trafik direkte fra linket. Normalt vil jeg ikke købe links, fordi jeg mener at det, for det meste, vil være spild af penge. Der kan selvfølgelig være enkelte undtagelser, og her vil den mængde direkte trafik, som jeg kan forvente, altså have en afgørende betydning.

Desværre er der rigtig meget misinformation om linkbuilding, og du kan nærmest ikke besøge et SEO-relaterede forum i dag, uden at støde på spørgsmål om hvordan man skaffer links. Der hersker en fejlagtig opfattelse af, at en side ikke kan opnå gode placeringer uden. Ofte vil diskussionerne endda handle om køb af links, og det er ellers til trods for, at flere eksperter har advaret imod det de sidste 10år. Det betyder ikke, at det ikke virker mere, men det bliver betragtet som ineffektivt sammenlignet med andre tilgange til SEO. Efter min mening er det også uetisk, fordi du skubber til andre siders placeringer.

Det vil ofte bedre kunne betale sig, at købe annoncer via officielle annoncenetværk som Google Adwords og Facebook. Hvis et link er dofollow, vil man desuden løbe en unødig risiko. Normalt vil købte links ikke være nofollow, fordi deres eneste formål er at manipulere med søgeresultaterne. Man kan derfor med fordel benytte sig af kendte annonce-netværks i stedet for at købe links, da disse normalt vil overholde søgemaskinernes retningslinjer og implementere links på en måde, så de ikke påvirker søgeresultaterne direkte. Hvis man bruger de kendte annoncenetværk, så har man normalt også et større publikum, end hvis man havde købt et enkelt link direkte på en hjemmeside.

Køb af links betaler sig ikke

Man har længe snakket om, at køb af links ikke er en holdbar langsigtet løsning. Internettet ændre sig hele tiden, sider holder op med at eksistere, og Google er blevet meget bedre til, at opdage betalte links.

De fleste kvalitets sider vil ikke slet ikke tilbyde at sælge dig links, og dem som gør, vil være nemme at opdage for søgemaskinerne. Det er en black hat praksis, som i dag foregår meget under bordet.

I 2009 skrev den kendte Moz (SEOmoz) blog co-founder Rand Fishkin en blog-post, hvor han frarådet køb af links. Oversat Citat:

  1. Vi anbefaler ikke længere betalte links, linkannoncer, link til køb eller salg til nogen af vores klienter
  2. Det gør vi, fordi vi mener, at forholdet imellem risiko og belønning er for høj og ikke på grund af etiske, moralske eller juridiske årsager
  3. Vores holdning har også ændret sig, fordi vi mener, at betalte links ikke længere tilbyder langsigtet, højt udbytteværdi for SEO-kampagner, og fordi at andre metoder, der kræver tilsvarende indsats, næsten altid er mere accretive og mindre risikable

Hele hans indlæg kan læses her: Our Stance on Paid Links & Link Ads

Overordnet set er jeg enig i flere synspunkter i den post, men jeg vil dog også tage skridtet videre, og sige at linkbuilding er uetisk. Du skubber nemlig til andre sider i resultaterne. Hvorfor skal dit produkt netop ligge før dine konkurrenters? Er du den rigtige til at afgøre, hvad for en side der skal ligge øverst?

Tidligere har jeg skrevet om, hvorfor man helt kan droppe linkbuilding: Drop Linkkataloger Og Linkbuilding

Når man køber links, så kan man meget hurtigt komme til at gå over en etisk grænse for, hvad der vil være forsvarligt. Linkbuilding er nemlig oftest en black hat praksis – selv hos de webbureauer som ellers påstår at bruge white hat linkbuilding teknikker. Det handler nemlig primært om, forsøg på at manipulere resultaterne i søgemaskinerne, for at få en bestemt side til at ligge højere i resultaterne. Når man gør det, så vil man skubbe til sine konkurrenters sider, og derfor er linkbuilding altså en uetisk praksis.

Opdager man, at ens konkurrenter har købt sig til links, så kan man rapportere det til Google via dette link: https://www.google.com/webmasters/tools/paidlinks?pli=1

Gæsteblogging

Traditionelt har gæsteblogging været en af de undtagelser, som er blevet betragtet som "white hat". Det er måske stadigvæk tilfældet for enkeltes vedkommende. Betalingen for et gæsteindlæg vil ofte være et link til forfatterens egen hjemmeside.

En besked fra Matt Cutts i 2014 er dog klar:

Okay, jeg påberåber det: Hvis du bruger gæstebogging som en måde at få links i 2014, skal du nok stoppe.

Kilde: The decay and fall of guest blogging for SEO

Ovenstående betyder selvfølgelig ikke, at det er holdt op med at virke. Men hvad er forskellen på gæsteblogging og direkte køb af links i massevis? Hvorfor ikke bare koncentrere energien på en almindelig annoncestrategi, som også indirekte kan føre til omtale og links?

Bliv klogere på SEO

Hvis man ønsker at blive klogere på SEO, så vil jeg anbefale at man følger de førende blogs og eksperter inden for området. Det kan eksempelvis være searchengineland.com og seroundtable.com, men jeg vil også anbefale, at man følger den officielle Google webmasters YouTube kanal. Det kan man gøre her: Google Webmasters

Google webmaster kanalen er, uden tvivl, et af de bedste steder at blive klogere på SEO, og så er det endda helt gratis. Det er ærgerligt, når folk vælger, ikke at lytte til hvad Google selv siger. De går derved glip af rigtig meget nyttig SEO relateret information. Jeg nævner det kun, fordi flere af dem jeg har diskuteret med online, lader til at være skeptiske overfor Google, fordi de mener, at Google har en interesse i at missinformere – det holder dog ikke helt i virkeligheden. Google er selvfølgelig interesseret i, at deres resultater er så relevante for brugerne som muligt, derved tjener de flere penge igennem Adsense og Adwords. Hvis pludselig en stor del af resultaterne ikke gav mening, eksempelvis fordi nogen har spammet sider til tops, så ville Google potentielt både miste brugere til konkurrerende søgetjenester og dermed også penge på annoncering.

Det burde altså dermed også være i vores egen interesse, at resultaterne er af en vis kvalitet. Hvis alle kunne få sider til at ligge højere igennem linkbuilding, uden konsekvenser, så kunne Google lige så godt bruge meta-keywords som en primær faktor – det ville nemlig være meget nemmere for os alle sammen.

Hvis du kun holder dig til uofficielle kilder, så vil du ende med at blive misinformeret. Mange tror eksempelvis at linkbuilding er en white hat praksis. Det er det ikke. Der er selvfølgelig enkelte undtagelser, men det giver ikke mening at tale om i denne sammenhæng. Normalt vil folk nemlig kun bygge links op selv, for at manipulere med resultaterne i søgemaskinerne (I stil med hvordan meta-keywords blev misbrugt i gamle dage). Køb af links vil derfor, stort set, altid være en black hat praksis.

Links

  1. Our Stance on Paid Links & Link Ads - moz.com
  2. Help us maintain the quality of Google search results. - google.com
  3. Google Webmasters

Fortæl os hvad du tænker:

  1. Registreringsperioden har officielt ingen indflydelse på SEO, men selv hvis den har, så er det måske ikke det første du bør koncentrere dig om. Der er andre ting som er vigtigere.
  2. Alt attributter bliver brugt til at angive alternativ tekst på billeder og beskrive billeder til søgemaskinerne og brugere af skærmlæsere.
  3. Når man skifter domænenavn skal man overveje en række tekniske og sikkerhedsmæssige ting. I denne artikel vil jeg forsøge at gennemgå de fleste.
  4. SEO arbejde er den seneste tid blevet en hel kategori for sig, men er det nu også nødvendigt med al den optimering?

Flere i: SEO