Bør Du Ansætte En SEO Konsulent?

SEO arbejde er den seneste tid blevet en hel kategori for sig, men er det nu også nødvendigt med al den optimering?

819 visninger

Edited: 2021-04-06 10:43

Selvom det kan absolut kan have sin plads at ansætte en SEO konsulent, så bør det faktisk ikke være nødvendigt i de fleste tilfælde. Hvis vi udelukkende koncentrere os om white hat optimeringer, så er det faktisk primært dit indhold der er det afgørende. Derudover er det op til en web-udvikler, at sikre dit CMS fungere på en hensigtsmæssig måde.

Der findes ikke rigtigt såkaldt "ekspert viden" inden for SEO, som ligger udenfor en web-udviklers kompetencer — dog vil en web-udvikler nok være mere interesseret i at udvikle

Nu er det ikke alle som ansætter en web-udvikler, og det kan også være, at man i stedet bruger et færdigt CMS, uden at ændre meget på standard opsætningen (måske med undtagelse af design). Men selv i sådanne tilfælde bør der stadig ikke være brug for en dedikeret SEO ekspert; der kan opstå problemer, når dem som designer/udvikler en side, ikke følger web standarderne, og desværre er mange templates heller ikke SEO optimeret, og så kan det være en idé, at overveje om man skal få lidt hjælp til sin søgemaskineoptimering.

En af grundende til at mange af os får en overvældende mængde SEO tilbud tilsendt via e-mail er netop, at det er et ekstremt snævert område. Man skal passe meget på med, at acceptere den slags tilbud.

Søgemaskinerne er selv iblandt de mest troværdige kilder til opdaterede informationer inden for SEO. Google tilbyder eksempelvis en stor mængde af information i deres officielle support, ligesom de også har svarer på spørgsmål i deres YouTube videoer.

Brug for SEO ekspertise?

Hvis vi ellers kan blive enige om, at black hat metoder er noget vi bør undgå, så kan vi faktisk lave meget arbejde selv. Ofte handler det om, at foretage nogle få, mindre, justeringer på hjemmesidens CMS, og så ellers affinde sig med, at man nødvendigvis ikke opnår tårn-høje placeringer i søgemaskinerne lige med det samme.

Bemærk: Et CMS kan eksempelvis være Wordpress eller Drupal.

Det er ikke sikkert, en SEO ekspert kan hjælpe med ændringer på et system som kræver programmerings kompetencer, og så kan det være noget begrænset, hvad de vil kunne implementere af on-page tiltag. Men det mest normale er nok, at SEO eksperter også er udviklere, som har valgt at fokusere på søgemaskineoptimering; i hvert fald, hvis de kan deres håndværk.

Der er desuden mange DOWNs forbundet med black hat metoder, og de UPs som måtte være, er meget usikre på lang sigt. Man risikere ligefrem at ødelægge sit eget omdømme ved at anvende black hat metoder. Der er derfor nogle etiske overvejelser man bør gøre sig, før man ansætter en ekspert.

White hat SEO

Hvis man udelukkende ønsker en white hat tilgang, så bør gøre sig klart, at man nok ikke slipper for at kontrollere ekspertens arbejde. Det kræver minimum, at man selv har en rimelig forståelse for søgemaskineoptimering. SEO bureauer vil ofte enten foreslå eller anvende teknikker, som hurtigt kan blive problematiske. Køb af links og brugen af linkbuilding metoder er et godt eksempel. I værste fald kan den slags aktiviteter resultere i, at hele ens hjemmeside bliver de-indekseret (fjernet fra søgemaskinerne). Det kan kræve en senere oprydning, og en masse ekstra arbejde.

Google har en formular til, at rapportere link-spam. Man kunne godt forstille sig, at en konkurrent kunne finde på at rapportere unaturlige links. Formularen finder man her: https://www.google.com/webmasters/tools/paidlinks?pli=1

Hvis politikken er, at der ikke skal benyttes uetiske metoder i søgemaskineoptimeringen, så er det særligt vigtigt, at man husker linkbuilding altså hurtigt kan glide ind under kategorien af uetiske metoder. Jeg har selv svært ved, at se en situation hvor linkbuilding kan gå som white hat teknik. Linkbuilding bliver ellers ofte omtalt som white hat, selvom det, i de fleste tilfælde, nok vil være en af de mest problematiske metoder at anvende i dag.

Generelt er alle on-page ændringer man laver white hat, så hvis man holder sig til den kategori, burde man ikke løbe ind i de store problemer. Netop sådanne ændringer burde man nemt selv kunne foretage, og man kan så eventuelt finde en udvikler til at hjælpe med CMS ændringer – hvis det bliver nødvendigt.

Keyword analyse

Det vigtigste på content-siden er, at man sikre sig en god keyword profil. Ofte vil keywords komme til at optræde helt naturligt, når man skriver en artikel. Andre gange må man tænke sig om.

Hvis man har svært ved at finde keywords, så findes der forskellige værktøjer, som kan hjælpe med det.

En god ting i den forbindelse kan være, at fokusere på nøglesætninger frem for enkelte nøgleord — på Engelsk også kendt som long tail keywords — hvilket er en betegnelse for søgestrenge, som består af 3 eller flere ord. Det vigtige her er, at finde søgestrenge som brugerne rent faktisk også søger på, og det kan man benytte forskellige værktøjer til.

Jeg vil selv anbefale, at man holder sig til internationalle værktøjer, da de nok har den bedste adgang til data. Der findes enkelte gratisværktøjer, som faktisk fungere fint langt hen ad vejen; men derudover er der også Googles egen søgekonsol.

Det kan ikke nytte noget, at man har en førsteplads for en bestemt søgestreng, når der ikke er nogen som bruger den til at finde ens side.

Jeg vil helst ikke reklamere for betalingsværktøjer, da de ofte kan inkludere vildledende informationer om SEO som del af deres markedsføringstaktik, men det burde være nemt for dig, selv at finde frem til de mest populære værktøjer.

Fortæl os hvad du tænker:

  1. Registreringsperioden har officielt ingen indflydelse på SEO, men selv hvis den har, så er det måske ikke det første du bør koncentrere dig om. Der er andre ting som er vigtigere.
  2. Alt attributter bliver brugt til at angive alternativ tekst på billeder og beskrive billeder til søgemaskinerne og brugere af skærmlæsere.
  3. Når man skifter domænenavn skal man overveje en række tekniske og sikkerhedsmæssige ting. I denne artikel vil jeg forsøge at gennemgå de fleste.
  4. Links er en af de ting, som bliver diskuteret meget i SEO verdenen. Nogle bruger dem slet ikke, imens andre ligefrem vælger at købe links.

Flere i: SEO