Sådan Bruger du Meta Tags: Noindex, Nofollow og Noarchive

Lær hvordan du fortæller Google hvilke links der skal ignoreres, og sider der ikke skal indekseres.

1489 visninger

Edited: 2017-11-27 03:20

I de fleste tilfælde, måske med undtagelse af nofollow, så anbefales det ikke at bruge meta tags på siden. Hvis man har en teknisk grund til det, og man har forstået konsekvenserne, så kan man uden problemer gøre det. Man risikere dog at begrænse adgangen til siden.

Ofte inkludere man meta tags, af de forkerte grunde. Eksempelvis kunne en hjemmeside ejer tænke, at Google ikke skal have lov til, at vise en arkiveret udgave af en side. Men den arkiverede udgave kan faktisk være nyttig at have. Hvis nu din egen server er gået midlertidigt ned, så vil brugerne kunne tilgå den arkiverede udgave i stedet (hvilket mange, rutinerede, brugere vil prøve.).

I HTML har vi følgende meta tags, vi kan bruge:

Et meta tag skal indsættes i <head> delen af en side. Når du koder anbefales det at skrive alle elementer/tags med småt. Søgemaskinerne forstår ganske vist begge dele, men mange mener det ser pænere ud med små bogstaver. Kode-eksempler vil derfor ofte være med små bogstaver. Men lige netop meta tags er blevet skrevet med stort i mange vejledninger – hvilket egentlig er en smule irriterende at copy/paste, når nu man har valgt at holde sig til små bogstaver :-D

Sådan inkludere du meta tags

Man kan enten benytte sig af en generel angivelse, som er målrettet alle søgemaskiner:

  <meta name="robots" content="noarchive">

Eller man kan målrette bestemte søgemaskiner. Herunder er angivelsen målrettet Google:

  <meta name="googlebot" content="noindex">

Man kan indsætte flere værdier ved at adskille disse med komma:

  <meta name="googlebot" content="nofollow,noarchive">

Nofollow

Normalt vil man ikke bruge nofollow i et meta tag, da det vil resultere i, at alle links på siden vil blive påvirket. I stedet vil man tilføje en rel="nofollow" attribut til de enkelte links, som man ønsker at søgemaskinerne skal ignorere.

Man bør i øvrigt nøje overveje sine motiver for at bruge nofollow. Hvis det er en blog-post eller artikel, som man selv skriver, så burde det ikke være nødvendigt. Overvej udelukkende at bruge nofollow på de links, som du ikke selv har indsat. Det kan eksempelvis være kommentarer fra brugere på et blog indlæg.

Noarchive

  <meta name="googlebot" content="noarchive">

For at forhindre Google i, at tilbyde en gemt version af en hjemmeside i deres søgeresultater, kan man bruge noarchive. I søgeresultaterne bliver der normalt vist et link til en arkiveret udgave af en side, og det er altså ddtte vi kan undgå ved at angive noarchive.

I Google kan man tilgå den cache-lægret udgave af siden ved at klikke på den lille grønne pil ved siden af URLen.

Nosnippet

  <meta name="googlebot" content="nosnippet">

Nosnippet gør, at det lille udpluk under sidens titel og adresse (URL) ikke vil blive vist i søgeresultaterne.

Et søgeresultat som vist i Google. Screenshot fra November 2017.

Bruger man nosnippet vil det ligeledes have den virkning, at der ikke bliver vist et link til den arkiverede version af siden, og det burde derfor ikke være nødvendigt at angive begge dele.

Fortæl os hvad du tænker:

  1. Registreringsperioden har officielt ingen indflydelse på SEO, men selv hvis den har, så er det måske ikke det første du bør koncentrere dig om. Der er andre ting som er vigtigere.
  2. Alt attributter bliver brugt til at angive alternativ tekst på billeder og beskrive billeder til søgemaskinerne og brugere af skærmlæsere.
  3. Når man skifter domænenavn skal man overveje en række tekniske og sikkerhedsmæssige ting. I denne artikel vil jeg forsøge at gennemgå de fleste.
  4. SEO arbejde er den seneste tid blevet en hel kategori for sig, men er det nu også nødvendigt med al den optimering?
  5. Links er en af de ting, som bliver diskuteret meget i SEO verdenen. Nogle bruger dem slet ikke, imens andre ligefrem vælger at købe links.

Flere i: SEO