Drop Linkkataloger Og Linkbuilding

Drop linkkataloger og linkbuilding. Sats istedet på innovation og udvikling.

1000 visninger
d

Af. Jacob

Edited: 2018-04-04 16:21

Standard artikel billede, med Beamtic logo.

Det er efterhånden noget tid siden, at det eftertragtede linkkatalog, DMOZ lukkede og slukkede, og de fleste af os ser det også som sidste søm i kisten for linkkatalogerne. Desværre har vi stadig nogle stædige blackhats tilbage, som insistere på at bruge de gamle metoder. Jeg fraråder selv generelt linkbuilding, da jeg mener der er bedre alternativer.

For dem af os hvor kvalitet og originalitet har betydning, der er det forhåbentligt udelukket overhovedet at tænke på linkbuilding som en mulighed, og derfor tilsvarende usandsynligt, at vi vil anbefale traditionelle linkbuilding metoder. Hvis du har et unikt produkt, så er der nærmest ingen konkurrence, og du vil derfor automatisk indtage høje placeringer i søgemaskinerne.

Der er en meget simpel grund til, at jeg ikke selv bruger linkbuilding som en del af min strategi. Det virker ganske enkelt ikke. Det kræver alt for meget arbejde, at finde steder hvor man kan indsætte links. Samtidig vil det næsten uundgåeligt få karakter af spam. Du vil også meget nemt komme til, at skabe dig selv et dårligt rygte på internettet. Der har eksempelvis været tilfælde hvor store firmaer er blevet nævnt ved navn, for at have snydt med deres SEO – det svare måske lidt til doping i sportens verden.

Linkkatalogernes tid er forbi

Det giver ikke så meget mening at bruge linkkataloger, da effekten af at have links i dem er meget begrænset. Selv i den tid DMOZ eksisterede, der var det meget begrænset, hvad man fik ud af det. Det skyldes helt enkelt, at søgemaskinerne gjorde det arbejde som DMOZ udførte manuelt både bedre og hurtigere, automatisk. Folk brugte ikke rigtigt linkkatalogerne til at finde informationer, og den bonus man fik i søgemaskinerne var ligeledes meget begrænset.

Inden DMOZ lukkede havde længe været regnet for et af de eneste linkkataloger, hvor det var umagen værd at blive optaget. En del af årsagen for det, har nok været, at links i DMOZ blev kopiret og brugt mange andre steder, så man automatisk kunne få en hel masse links, uden at røre en finger. Ydermere, så er Google, i mange tilfælde, helt begyndt at ignorere links fra linkkataloger. Det er derfor umuligt at vide, om dine links bliver regnet med.

Som en tommelfingerregel er et linkkatalog ikke besværret værd, hvis du ikke modtager besøgende til din hjemmeside ved at blive optaget. Stort set alle linkkataloger er helt ubrugelige for almindelige brugere, og mange er kun lavet for at tjene penge på uvidende hjemmeside ejere, som leder efter steder at få nemme links. Enten tjener de penge på reklamer, eller også gør de det ved, at opkræve et "ansøgelsesgebyr" for at få en side optaget.

Linkbuilding er uetisk

Når alt on-page optimering er så godt, som det kan blive, så har man rimelige gode chancer for at opnå gode placeringer i søgemaskinerne uden brug af linkbuilding. Desuden kan linkbuilding betragtes som værende uetisk, da man jo manipulere med søgemaskinerne for at opnå bedre placeringer for sine sider, og dermed ødelægger man det potentielt for sine konkurrenter. I fremtiden kunne jeg godt forestille mig, at der kunne uddeles bøder for den slags aktiviteter.

Jeg kan godt forstå, at man som webbutik-ejer kan være desperat efter, at få sine produkter solgt. Men her er søgemaskineoptimering altså ikke vejen frem. Jeg ville i stedet satse på de store prisportaler som eksempelvis edbpriser.dk, og der hvor det ikke er nok, der ville jeg koncentrere mig om SoMe (Sociale Medier). Det kommer dog an på hvad man forsøger at sælge. Hvis man har nogle produkter, som ikke passer ind på de store prisportaler, eller ikke kan konkurrere prismæssigt, så kan man lige så godt give op.

Alternativt må man innovere, eller tilbyde noget der er udover det sædvanglige. Det kunne være et eksklusivt design, på et produkt som ellers tilbyder samme funktion som et billigere tilsvarende. En anden måde at innovere på, kan være ved at skabe en ny prisportal inden for det relevante område, eller ved at gøre noget anderledes og bedre end konkurrenterne.

Fortæl os hvad du tænker:

  1. Registreringsperioden har officielt ingen indflydelse på SEO, men selv hvis den har, så er det måske ikke det første du bør koncentrere dig om. Der er andre ting som er vigtigere.
  2. Alt attributter bliver brugt til at angive alternativ tekst på billeder og beskrive billeder til søgemaskinerne og brugere af skærmlæsere.
  3. Når man skifter domænenavn skal man overveje en række tekniske og sikkerhedsmæssige ting. I denne artikel vil jeg forsøge at gennemgå de fleste.
  4. SEO arbejde er den seneste tid blevet en hel kategori for sig, men er det nu også nødvendigt med al den optimering?
  5. Links er en af de ting, som bliver diskuteret meget i SEO verdenen. Nogle bruger dem slet ikke, imens andre ligefrem vælger at købe links.

Flere i: SEO