Kommentar Spam på Beamtic
I denne artikel vil jeg komme ind på, hvordan jeg behandler kommentar spam, og hvilke overvejelser jeg gør mig omkring anonyme kommentarer vs at kræve registrering på en side.
Af. Jacob
Edited: 2018-05-10 09:13
Den nye kommentar funktion havde ikke været aktiv i mere end nogle sekunder eller få minutter, før Beamtic begyndte at modtage de første spam beskeder. Sådan er det måske bare at have omkring 50.000 besøgende om måneden. Der vil være personer, som forsøger at ødelægge ting, eller som prøver at udnytte funktioner på en måde, de ikke var tiltænkt.
Jeg var alligevel overrasket på en sjov måde, og tror nok også jeg grinede højt, i det jeg så den første spam kommentar i databasen. Jeg havde nemlig kun lige akkurat uploaded opdateringen til min server hos Amazon Web Services (AWS), og var stadig i gang med at foretage forskellige tests. Ofte arbejder jeg direkte på databasen, når jeg tester nye funktioner. Jeg havde ikke en gang udviklet front-end til godkendelse og afvisning af kommentarer endnu – og så ser jeg, at der allerede bliver postet spam? Fedt! :-D
Indtil videre har jeg udelukkende modtaget spam beskeder, og vi er allerede oppe på omkring 300 beskeder – på kun lidt over 2 uger! Men det betød også, at jeg fik udviklet front-end til afvisning hurtigere. Det er selvfølgelig automatisk spam, og derfor også forholdsvist nemt at afvise, uden jeg behøver at skulle trykke på knappen selv.
Jeg er ikke så vild, med at skulle implementere CAPTCHA løsninger, og derfor vil jeg hellere tage kampen op med spammerne på andre måder. Så længe der kun bliver postet nogle få hundrede eller tusinde kommentarer, så kan jeg sagtens finde løsninger på det selv. Jeg kunne også blokere for kendte proxy-servere og TOR exit noder, for derved at forhindre en stor del automatisk spam. I sidste ende kunne jeg også overveje at lave et AI-værktøj, til at identificere mønstre i spam beskeder, og derved blokere for det meste. Egentlig kunne jeg nok forhindre alt engelsk-sproget spam på den måde, og hvis noget bliver postet på et andet sprog, så kunne jeg bare blokere for det pågældende sprog. Jeg tillader nemlig kun, at man kommentere på samme sprog, som selve artiklen er skrevet på.
Ofte når folk poster spam, så vil de indsende visse URLs i deres beskeder. Hvis man blokere for URLs der tidligere er brugt i spam beskeder, så kan man allerede her forhindre en stor del af den automatiske spam man modtager. Det samme kan man gøre med bestemte ord og sætninger. Jeg vil dog ikke blokere brugerne automatisk. Så skulle man hellere vise brugeren en besked, of forklare at det indhold de forsøger at indsende, ikke er acceptabelt.
Anonyme kommentarer eller gæster
Det har dog også fået mig til at tænke over, om en kommentar funktion overhovedet er relevant i dag. Nu har der været åbnet for muligheden i mere end et par uger, og med den mængde trafik jeg modtager, der burde der altså være nogen som har kommenteret. Og så måske alligevel ikke.
Jeg er lidt ligeglad med spam, fordi det er forholdsvist nemt for mig at forhindre. Men hvis funktionen ikke bliver brugt af mine besøgende, så kan det være lidt ligemeget at have den.
Det er nok stadig for tidligt at sige. Men uanset hvad, så har jeg ikke tænkt mig at fjerne den igen. Selv hvis den ikke bliver brugt særlig ofte, så vil jeg stadig beholde funktionen. Jeg planlægger også at åbne for bruger-registrering, men indtil videre er det dog ikke så relevant. Men når det sker, så vil jeg nok overveje at lukke for anonyme brugere.
Der kan være visse fordele ved, at have en åben-kommentar funktion. Men omvendt kan man også hurtigt komme til, at sælge sin hjemmeside for billigt. Eksempelvis kan det være en fordel, hvis man tvinger brugerne til at oprette en konto for at kommentere, fordi man så derved kan sende dem notifikationer eller nyhedsmail. Det kan ellers være ret vanskeligt, at få folk til at tilmelde sig en nyhedsmail.
Nyhedsmails og e-mail notifikationer
Det er i dag standard praksis at sende mails brugere. De fleste steder hvor man registrere sig vil der være en form for automatiske notifikationer. Nogle steder er det begrænset til konto-relaterede e-mails, andre vil man også få alt muligt andet tilsendt.
I visse situationer kan man se det som en udvidet funktion på siden. Både Linkedin, Facebook og Twitter er kendt for at sende de her irriterende e-mails om alt muligt ligegyldigt. Her ville jeg selv nok begrænse det til virkeligt nyttige informationer, men dog alligevel udnytte muligheden for at sende e-mails.
Man skal dog passe på, ikke at komme til at irritere brugerne. Sociale medier er slemme til at irritere os, og noget af det første jeg selv gør, efter at have oprettet mig et nyt sted, er at slå e-mail notifikationer fra. Hvorfor skal man have notifikationer tilsendt, som man alligevel ser, fordi man bruger siden næsten hver dag?
Det er ikke så relevant i forhold til kommentar-spam. Men det er alligevel noget, som jeg selv har med i overvejelserne, fordi det altså kan være en fordel at indsamle e-mail adresser igennem bruger registreringer, og derfor kunne jeg altså godt overveje, at lukke for de anonyme kommenterer på artikler.
Fortæl os hvad du tænker: