Perron og Spor på checkud.rejsekort.dk

Hvad i alverden betyder perron og spor på checkud.rejsekort.dk?

606 visninger
d

Af. Jacob

Edited: 2020-11-27 18:37

Update: det lykkedes ikke for mig at indberette mit manglende check-ud korrekt, og derfor gik den ikke igennem. Det var noget ligende det, som jeg fik besked om. Hvad det skal betyde ved jeg ikke. Det er nok sidste gang, at jeg benytter mig af den funktion. Det virker jo ikke – eller det er for kompliceret...

Jeg havde for nyligt en pudsig oplevelse da jeg ikke fik tjekket ud på mit rejsekort, og jeg ca 12 dage efter modtog et brev om, at jeg havde glemt at tjekke ud.

Ærligt talt, så har jeg ikke styr på, hvordan det skidt fungere – jeg er nørd, og bevæger mig sjældent rundt med offentlig transport efter jeg afsluttede min uddannelse. En ting er dog sikkert – jeg får næsten altid tjekket ud når jeg bruger mit rejsekort. Det er sådan noget man bare gør som "nørd", da det ellers vil introducere ukendte variabler, som man skal bruge mental energi på at forholde sig til.

Denne dag fik jeg dog ikke tjekket ud. Jeg kan oplyse at denne sjældne begivenhed opstod på følgende måde:

Jeg havde taget E toget fra Køge til Ishøj station, hvor jeg skulle videre med en Bus til Taastrup, hvor jeg have et møde med en kunde. Det specielle ved denne rute er, at den bus man skal med, den afgår næsten samtidig med at E toget ankommer – så man skal virkeligt op i raket fart få at nå bussen. Sådan var det i hvert fald den dag – nok noget som i øvrigt er svært at vide med DSB – men jeg tror faktisk ikke, at toget var forsinket den dag; det var nok bare en dum timing i køreplanen.

Jeg husker tydeligt at jeg tænkte den geniale tanke, at jeg ville vente med at tjekke ind, indtil jeg var nået ned til bussen – det gjorde jeg dog ikke.

I stedet for at tage bussen endte jeg med at tage en taxa, og til min forbløffelse overhalede vi endda bussen på vejen - som nok i hvert fald var kørt 5-10 min i forvejen..

12 dage senere, og checkud.rejsekort.dk

Det mærkelige er så, at jeg 12 dage efter får et almindeligt brev tilsendt i stedet for en e-mail (som jeg kan reagere på med det samme). Heldigvis er 12 dage stadig inden for fristen på de 14 dage - fristen bliver man gjort opmærksom på i brevet.

Jeg smider selvfølgelig hvad jeg har i hænderne, for at logge ind og få registreret manglende tjek ud. Det er her det pudsige opstår; det er den slags man måske mest tænker over som udvikler.

Hvis man er forhindret i at tjekke ud, så kan man ikke registrere et manglende tjek ud uden præcist at angive, ikke kun hvilken station (formegentlig destinationen for rejsen), men også perron og spor nummer – hvem i alverden holder lige styr på DSBs infrastruktur ned til så små detaljer?

Formen ville ikke submitte, uden at jeg angav noget i perron og spor, så hvad gør man? Som udvikler tænker man, det kan da være de acceptere et spørgsmålstegn - så jeg skrev et spørgsmålstegn, og den blev godtaget – jeg tænker, at det må betyde, at et spørgsmålstegn er gyldigt som indput for de to felter.

Jeg aner slet ikke hvordan jeg ellers skulle udfylde formen, når jeg ikke kender hverken perron og spor nummer; det er virkeligt dårligt UX. Den slags sjusk kan man altså ikke have på en live implementering - jeg tænker det maks tager 5min at rette fejlen, og få oprettet en valgmulighed for "ukendt". Det vil være meget mere brugervenligt.

Hvad bruges perron og spor til?

Jeg har ikke rigtigt kunne finde oplysninger om, hvad man skal indtaste, hvis man ikke kender perron og spor for rejsen; men jeg fandt en side, hvor de skriver, at det bruges til fejlfinding på DSBs udstyr:

Hvis du blev forhindret i at checke ud, vil du blive bedt om at indskrive den præcise perron og spor for afgangen. Det hjælper os med at opspore defekt udstyr på stationer og i busser.

Kilde: https://www.rejsekort.dk/da/hjaelp/foerste-gang-check-udvej

Så kan man jo undre sig over, hvorfor de oplysninger er vigtige for en station som er så lille som Ishøj? Umiddelbart skulle man også mene, at der var en eller anden form for automatisk fejlmelding, hvis en check-ud stander er holdt op med at fungere. Selv hvis de ikke har en sådan mekanisme indbygget, så ville man nok, i teorien, kunne vurdere det ud fra, om standeren bliver brugt af de rejsende - hvis en stander ikke har haft nogle tjek-ud handlinger længe, så er det nok på tide at sende en teknikker ud til den.

Hvorfor skal kunderne blive forvirret over den slags felter på en tjek-ud side? Hvorfor bliver "manglende check ud" ikke behandlet automatisk? (Den står som afventer)

Det er bare nogle af de spørgsmål som opstår, når en udvikler benytter checkud.rejsekort.dk.

Endeligt er det også uklart, hvad der menes med, at man er blevet "Forhindret" i at tjekke ud. Der kan jo være et utal af årsager; mener de, at forhindret gælder når der er teknisk fejl på udstyret? (Formegentlig) Eller gælder det også, når man, eksempelvis, ikke når med Bussen og må tage en taxa i stedet?

Det kan ikke være rigtigt, at man skal læse en masse ekstramateriale for at finde frem til nogle svar, som egentlig burde være selv-sigende ud fra en brugerflades design.

Fortæl os hvad du tænker: