Sådan Skifter du Sikkert Domænenavn

Når man skifter domænenavn skal man overveje en række tekniske og sikkerhedsmæssige ting. I denne artikel vil jeg forsøge at gennemgå de fleste.

1159 visninger
d

Af. Jacob

Edited: 2021-04-06 11:07

404, 410 og 301 HTTP status meddelelser.

Når man skal skifte domænenavn er der nogle tekniske og sikkerhedsmæssige ting, som man bør have med i sine overvejelser, inden man beslutter sig for endeligt at skifte. Selve processen vil normalt være problemfri, men man bør huske, at selv en rutineret webmaster kan lave fejl. Opstår der fejl undervejs, så kan det midlertidigt skade en sides placeringer i søgemaskinerne, og der kan gå uger eller måneder før der bliver rettet helt op på fejlen.

Hvis man lader det gamle domæne udløbe, så er det vigtigt man sikre sig, at en potentiel ny ejer ikke får adgang til vigtige e-mails. Har der eksempelvis været e-mail konti opsat på det gamle domæne, kan en ny ejer potentielt få adgang til e-mails der bliver tilsendt adresser på domænet. En ny ejer vil også ofte kunne få adgang til andre services, som er koblet op på det gamle domænenavn.

For at undgå ovenstående problem kan man enten beholde domænet eller gennemgå samtlige steder/hjemmesider, hvor der måtte være brugt en e-mail adresse, som er tilknyttet det gamle domæne. De skal alle skiftes til nye adresser. Det kan være en god idé at bruge en gratis e-mail udbyder som gmail, men det ville være mest professionelt at oprette nye e-mail adresser på det nye domæne.

Udover det sikkerhedsmæssige skal man også være opmærksom på, at få omdirigeret gamle sider til deres placering på det nye domæne. Der skal bruges 301 redirects til alle sider, som man ønsker at flytte, og det gamle indhold skal helst følge med.

Flytning af indhold til nyt domæne

Hvis en omdirigering (301 redirect) skal implementeres rigtigt, så er det ikke nok, kun at omdirigere til forsiden på det nye domæne. Det gamle indhold skal flyttes til en ny placering på det nye domæne. Placeringen (eller addressen) er den del, som kommer efter "/", example.com/ny-placering. Hvis man ikke flytter indholdet, eller omstiller til en side med tilsvarende indhold, sender man et forkert signal til brugerne og søgemaskinerne.

Det vil være bedst, hvis placeringen kan svare til den gamle, men det er dog ikke et krav i forhold til HTTP specifikationen. Her kan det være en god idé, både i forhold til brugerne, men også i forhold til en eventuel genkendelsesværdi ved den gamle adresse. Eksempelvis kunne det se sådan her ud:

gammelt-navn.dk/saadan-laver-du-redirects
nyt-navn.dk/saadan-laver-du-redirects

I ovenstående tabel ændrede vi altså kun domænenavnet, adressen efter domænenavnet er forblevet den samme som på det gamle domæne.

Hvis en bruger eksempelvis kommer direkte fra Google, som stadig har en gammel adresse indekseret, så kan der være genkendelsesværdi i at adressen ikke ændre sig. De vil lettere kunne se, at det er den rigtige side, som de er blevet omstillet til fra det gamle domæne.

Slettet indhold

Ofte kan det være en nemmere løsning simpelthen at slette indholdet under en flytning. Det kan dog have konsekvenser for en sides placering, så derfor vil det i mange tilfælde være bedst, hvis man kan flytte det gamle indhold til nye placeringer, og omdirigere (via 301 redirects) fra det gamle domæne. Mindre sider kan uden problemer slette deres indhold, da de oftest ikke har noget at miste. Hvis man har flere tusinde besøgende om måneden, så er det straks noget andet.

Det har været meget normalt, at folk har opstillet alle sider fra det gamle domænenavn til forsiden på det nye, i stedet for at flytte indholdet rigtigt. Det kan eksempelvis ske i frygten for at miste "værdi" eller "link juice" fra eventuelle indgående links til de gamle sider. Det vil dog ofte forekomme alligevel, da indholdet ikke er fulgt med – Google kan godt gennemskue, at indholdet har ændret sig!

For at undgå ovenstående, så kan man i stedet oprette en erstatningsside, som omhandler samme emne. Det er nok yderst sjældent, at forsiden alene kan fungere som erstatningsside. Det behøver ikke være side som er 100% identisk, men den skal helst give mening for brugerne.

Det bedste råd er, at gøre hvad der giver mening for brugerne. Det giver aldrig mening, at viderestille en side til en forside eller kategoriside, bare fordi siden er slettet. I stedet kan man vise en 404 side, som forklare siden enten ikke har eksisteret, eller er blevet slettet.

Mange glemmer også, at det rent faktisk er muligt, at vise indhold på en 404 eller 410 side, som er relevant til det slettede indhold. Det kan være teknisk svært, men burde ikke tage lang tid, for en som er rutineret.

Indholdet på fejlsider vil blive ignoreret af søgemaskinerne, så vi har frihed til, at udfylde dem som vi finder bedst for vores brugere.

Flytning af Wordpress sider

Hvis man arbejder med Wordpress sider, så er det relativt nemt at få flyttet siderne til et nyt domæne. Der findes forskellige værktøjer, som man kan anvende, men man kan også flytte siderne manuelt. Jeg skrev for noget tid siden en længere vejledning til det på Engelsk, som kan findes her:

How to Move a Wordpress Website Manually

Der er egentlig kun to ting, som man skal tænke på, når man flytter Wordpress sider:

  1. Filerne. Dvs. Billeder, video, og eventuelt kildekoden.
  2. Databasen.

Man kan enten flytte siden manuelt, eller man kan vælge at bruge et plugin til det.

Skal du bruge 404 eller 410

Teknisk set er er næsten ingen forskel på 404 og 410, og i de fleste tilfælde vil man også bruge en 404 til slettede sider. 410 er nemlig tiltænkt særlige situationer. Hvis eksempelvis en side er slettet med vilje, og man forventer denne situation er permanent.

Ofte er slettede sider alligevel vendt tilbage senere, selv når der har været anvendt en "410 Gone" status, og derfor vil søgemaskinerne forsøge at tilgå dem igen.

Hvis man lige har skiftet domænenavn, og i processen vælger at slette en masse sider, behøver man ikke gøre andet, end at omdiregere selve domænet til forsiden på det nye domæne. De individuelle sider, som er blevet slettet, kan man fint give 404 på. De behøves ikke at blive omdiregeret. Sider som derimod er flyttet, skal selvfølgelig helst omdiregeres (301).

Men er 404 fejl ikke skadelige for SEO? Nej det er de faktisk ikke. 404 Ikke Fundet status beskeder er en naturlig del af alle mellemstore og støre hjemmesider. Det er ikke nødvendigvis noget, som vi bør gøre noget ved – med mindre det altså er en fejl, at siden ikke eksistere.

Sådan sender du HTTP headers

Dit CMS burde automatisk sende de rigtige headers, alt afhængig af om en side er blevet omdiregeret eller slettet. Sommetider kan det dog være nødvendigt, at sende headers manuelt, og så skal man helst vide lidt om HTTP protokollen.

Der er forskel på HTTP/1.0, HTTP/1.1 og HTTP/2. Hvis man ønsker at en applikation skal være bagudkompatibel med gamle klienter, så skal man sende det rigtige svar til klienten. En nem måde at gøre det på, er ved at tjekke hvilken protokol klienten anvendte til at sende en given anmodning. Den oplysning kan vi hente fra variablen $_SERVER["SERVER_PROTOCOL"] i PHP.

I PHP kan man give en 404 status sådan her:

$protocol = $_SERVER["SERVER_PROTOCOL"];
if (($protocol != 'HTTP/1.1') && ($protocol != 'HTTP/1.0')) {
  $protocol = 'HTTP/1.0';
}
header($protocol .' 404 Not Found');
// HTML Output efter denne linje

Det vil resultere i følgende Status Code i en browser:

404 Not Found

Sådan laver du en 301 redirect

Man kan også benytte ovenstående til at sende en 301 redirect, det gør man sammen med Location header'en:

header($protocol .' 301 Moved Permanently');
header('Location: https://example.com/ny-adresse');

Når man bruger Location, skal destinationsaddressen angives som en absolut-sti. Se mere: Absolutte og Relative Stier

Alternativt kan man også angive $http_response_code som parameter til Header funktionen, når man foretager redirects:

header("Location: https://example.com/ny-adresse", true ,301);

På den måde undgår man at skulle tænke på protokol-versioner. I andre sammenhænge kan man bruge http_response_code(); funktionen til at sende en svar kode.

Brug Developer Tools

Man kan bruge indbyggede værktøjer, kaldet "Developer Tools", i eksempelvis Google Chrome, hvilket næsten er uundværlige når man arbejder med HTTP headers; informationer om de enkelte HTTP anmodninger findes under netværk tabben.

På PC, I Google Chrome og Firefox, kan du åbne Developer Tools ved at trykke på: CTRL + SHIFT + i

På MAC åbnes den via Command + Option + i.

Fortæl os hvad du tænker:

  1. Registreringsperioden har officielt ingen indflydelse på SEO, men selv hvis den har, så er det måske ikke det første du bør koncentrere dig om. Der er andre ting som er vigtigere.
  2. Alt attributter bliver brugt til at angive alternativ tekst på billeder og beskrive billeder til søgemaskinerne og brugere af skærmlæsere.
  3. SEO arbejde er den seneste tid blevet en hel kategori for sig, men er det nu også nødvendigt med al den optimering?
  4. Links er en af de ting, som bliver diskuteret meget i SEO verdenen. Nogle bruger dem slet ikke, imens andre ligefrem vælger at købe links.

Flere i: SEO